ROBOTID JA TEHNIKA: Kas nad on kasulikud või võtavad ära võimaluse olla loov?

18.11.2023

Robootiliste vahendite ja tehnika kaasamine õppe- ja kasvatustegevustesse võib tekitada erinevaid tundeid. Tänapäeval ei ole võimalik ilma nendeta oma tööd teha ning robotite variandid täienevad iga aastaga. Räägime siis lähemalt, kas ja miks on tehnika ja robotite kaasamine kasulik? Või hoopis kahjulik?


Robootikavahendid hõlmavad ülesannete lahendamist ja programmeerimist, mis nõuavad loogilist mõtlemist. Lapsed peavad välja mõtlema järjestusi ja tegevusi, et saavutada konkreetseid tulemusi, mis arendab nende arusaama põhjus-tagajärg seostest ja loogilisest järjestustusest. Need oskused on kriitilise tähtsusega lapse kognitiivse arengu ja üldise õpioskuste väljakujunemise seisukohalt. Kognitiivne areng on võime omandada, töödelda ja kasutada informatsiooni keskkonnast.

Põhjus-tagajärg seostamise ja loogilise järjestuse oskus aitab mõista, kuidas erinevad sündmused ja tegevused omavahel seotud on. See aitab lahendada probleeme, tuvastada põhjuseid ja mõista tagajärgi ning tulla paremini toime erinevate väljakutsetega. Lapsed ei toetu ainult välisele juhendamisele vaid suudavad ka ise analüüsida, miks midagi juhtub ja otsida sellele vastuseid. Laps, kes suudab küsida küsimusi, analüüsida olukordi ja mõista nende tagajärgi, on võimeline paremini hindama erinevaid olukordi. Mõistab, kuidas tema käitumine või otsused mõjutavad teisi ning kuidas teiste inimeste käitumisele võib olla loogiline selgitus.

Lapsed puutuvad kokku erinevate probleemidega kasutades robootikavahendeid. Olgu selleks takistuste ületamine, liikumise juhtimine või muud ülesanded, nõuab see probleemide tuvastamist ja lahendamist. Robootikavahendid võimaldavad lastel ühendada õpitavad mõisted igapäevaeluga. Näiteks kui nad loovad roboti, mis liigub üle takistuste, saavad nad aru füüsikalistest printsiipidest, mis mõjutavad liikumist, ja seovad need oma igapäevaeluga.

Tehnoloogiline pädevus: Robootikavahendite kasutamine õpetab lastele tehnoloogia kasutamise oskusi. Nad õpivad programmeerimist, insenertehnilisi kontseptsioone ja probleemide lahendamise strateegiaid.

Robootikavahendid aitavad lastel arendada algoritmilist mõtlemist, mis on oluline oskus programmeerimisel. Lapsed õpivad välja töötama samm-sammult protseduure ja loogilisi järjestusi, et saavutada konkreetseid ülesandeid. Lisaks puutuvad kokku programmeerimiskeelega, kirjutades koodi, et juhtida roboteid. See annab neile praktilise kogemuse, mis arendab nende arvutioskusi.

Robootikavahendid tutvustavad lapsi mehaanika ja elektroonika põhialustega. Näiteks saavad nad õppida, kuidas liikumissüsteemid, andurid ja muud mehaanilised osad töötavad koos, et roboteid juhtida. Robotid julgustavad kasutama kriitilist mõtlemist, kuna lapsed seisavad silmitsi erinevate probleemidega, mida tuleb lahendada. See hõlmab probleemide analüüsimist, võimalike lahenduste kaalumist ja parima strateegia valimist.

Õpilased töötavad tihti meeskondades, et lahendada keerukaid ülesandeid. See arendab nende oskust suhelda ja koostööd teha, et leida ühiseid lahendusi. Nad õpivad väljendama oma ideid selgelt, kuulama teiste arvamusi ja leidma kooskõla erinevate vaatenurkade vahel. Koos töötamine võimaldab õpilastel õppida oma kogemustest ja kaaslaste kogemustest. Nad jagavad omavahel teadmisi ja õpivad vastastikku, kiirendades sellega üksteise õppeprotsessi.

Robootikavahendid innustavad õpilasi leidma originaalseid ja loomingulisi viise, kuidas ülesandeid lahendada. See soodustab innovatsiooni ja loovat mõtlemist, kuna lapsed saavad ise välja mõelda, kuidas oma roboteid paremaks muuta või uusi funktsioone lisada. Tehnika kasutamine annab lapsele võimaluse tutvuda enda tulevikuvõimalustega ning hakata juba väiksest peale täiendada enda oskusi karjääri jaoks.

Kokkuvõttes võimaldavad robootikavahendid lastel mitte ainult omandada konkreetseid programmeerimis- ja insenertehnilisi oskusi, vaid ka arendada laiemaid eluks vajalikke pädevusi nagu kriitiline mõtlemine, koostöö ja loov probleemilahendus. Need oskused on väärtuslikud mitte ainult tehnoloogia valdkonnas, vaid ka paljudes teistes eluvaldkondades.

Muidugi selle kõige hea kõrval on väga oluline meeles pidada, et sellel on olemas ka kahjutegur. Näiteks sõltuvus, suhtluse vähenemine või soov ka koju soetada.

Liigne tehnoloogia kasutamine võib põhjustada sõltuvust. On oluline, et robootikavahendid oleksid vaid üks osa mitmekesistest õppevahenditest ja -meetoditest. Kui robootikavahendid lisatakse õppekavasse ilma selge eesmärgita, võib see mõjuda negatiivselt. On oluline leida tasakaal tehnoloogia ja teiste õppemeetodite vahel.

Vaatamata sellele, et meeskonna töö toetab suhtlust ja arengut võib mõnel juhul see ka pärssida sotsiaalsust. Kui robootikavahendid muutuvad liiga domineerivaks, võib see kaasa tuua sotsiaalse suhtluse vähenemise. On oluline tagada, et õpilased saaksid jätkuvalt suhelda eakaaslastega ja arendada sotsiaalseid oskusi.

Robootikavahendid on üldiselt suhteliselt kulukad. Lastel tekib kiiresti suur huvi vahendite vastu ning üsna pea teatavad nad oma vanematele, et koju on ka vaja sellist. Kellel on rahalised võimalused ruttavad seda ostma, kuid paljudel ei ole neid võimalusi ning alati ei ole kõige mõistlikum neid koju osta.

Miks? Kui sul puuduvad teadmised, kuidas ükskõik milline tehnika vidin toetab su lapse arengut siis parem ära võimalda talle ligipääsu sellele vahendile. Teadmatus viib lõpuks sõltuvuse, sotsiaalsuse vähenemise ja pärsib lapse arengut!