26.10.2023
Kas oled kunagi mõelnud, milline on eduka lasteaiaõppe taga olev saladus? Üks oluline tegur selle juures on tõhus koostöö lapsevanemate, lasteaiaõpetajate ja juhtkonna vahel. Siin on sulle mõned näited, miks on koostöö oluline ning kuidas see aitab kaasa lapse arengule.
Õpilase arengu toetamiseks on hädavajalik, et kõik osapooled – lapsevanemad, lasteaiaõpetajad ja juhtkond – töötaksid koos. Ühtne meeskonnatöö loob ideaalse keskkonna lapse arenguks. Lapsevanemad on lapse esimesed ja olulised õpetajad. Lasteaiaõpetajad pakuvad rikkalikku õpikeskkonda ning juhtkond loob raamistiku, mis toetab kvaliteetset haridust.
Kuidas koostöö toimib?
- Kommunikatsioon on võtmeks. Lapsevanemad peaksid olema teadlikud lasteaia õppekavast, tegevustest ja eesmärkidest ning lasteaiaõpetajad peaksid omakorda olema avatud tagasisidele ja küsimustele.
Leidub veel õpetajaid, kes päeva lõpus saadavad lapse koju sõnadega „kõik on hästi“. Kuigi päeva jooksul toimus erinevaid sündmusi, mida võiksime jagada lapsevanemaga. Siin on muidugi õhuke piir liigse info jagamise ja vajaliku info jagamise vahel. Mõtle läbi, kas kõikide probleemide jagamine toob tulemusi? Või on mõistlikum mõned probleemid lahendada rühmasiseselt?
Samal ajal on väga palju lapsevanemaid, kes ei taha võtta vastu õpetajate tagasisidet lapse arengu kohta. Tõsi, siin ei saa me mitte midagi teha. Kui vanem ei soovi vastu võtta siis ei saa me seda teadmist ise talle pähe panna. Siin peab leppima olukorraga nii nagu on aga mitte alla andma info edastamises. Lapsevanematele teadmiseks siis üldiselt on õpetaja heatahtlik soov aidata lapse arengut ja luua talle toetavat keskkonda, mitte maha teha lapse arengut.
- Kõik osapooled peavad jagama ühiseid eesmärke, nagu lapse õnnelik areng, sotsiaalsed oskused ja akadeemiline edu.
Enamasti on praktika näidanud, et ühise eesmärgi poole liikumine ei tekita probleeme. Seda sellisel juhul, kui lapse areng vastab eakohasele arengule või erandjuhul lapsevanem on vastu võtnud lapse erilisuse ning tahab teda aidata.
On situatsioone, kus kaks osapoolt liiguvad eri eesmärkide suunas. Nendel juhtudel tuleb see teema üles võtta ning arutada. Osapooled kuulavad üksteise seisukohti ning edasi saavad otsustada, kuidas minna.
Näiteks rühmas käis laps, kes saabus lasteaeda alates 10:00 ning tema osalemine õppetegevustes oli minimaalne. Minu eesmärk oli last arendada, kuid lapsevanem ei olnud huvitatud last varem kohale tooma. Arenguvestlusel sai see teema läbi räägitud ning kokku lepitud, et tema on saanud info lapse arengu kohta ning mitte osalemine õppetegevustes jätab lapse ilma vajalikest teadmistest, mida lasteaed lapsele pakub. Allkirjastatuna sai see punkt kirja pandud. Nii on lapsevanem teadlik, millega ta riskib ning õpetaja kaitstud selle eest, et arengutabelit täites võivad tulemused olla olematud.
- Regulaarne kohtumine ehk arenguvestlused, koosolekud ja igapäevane suhtlus. Suurepärane viis teabe vahetamiseks, arengu jälgimiseks ja võimalike probleemide ennetamiseks.
Mõlemad osapooled peaksid seda aega kasutama enda jaoks maksimaalselt kasulikult ära. Arenguvestlused annavad võimaluse läheneda individuaalselt ja luua ühiseid eesmärke lapsevanematega. Arutada lapse arengut või panna paika edasised sammud lapse arengu toetamiseks ning kuidas pakkuda lapsele tema jaoks sobivat keskkonda parimate tulemuste saavutamiseks.
Koosolekud on koht, kus peaksid kõik kaasa rääkima ja ühiselt eesmärke seadma. Koht, kus lahendada erimeelsused, sõlmida kokkulepped või küsida küsimusi õppeaasta plaanide/ürituste kohta.
- Lapsevanemad võiksid osaleda lasteaia tegevustes, nagu sündmused, väljasõidud ja projektid. See suurendab vanemate sidet lasteaiaelu ja aitab neil mõista, kuidas õpe toimub.
Vanemate kaasamine on õpetajate jaoks hirmutav. Mina olen isiklikult töötanud rühmas, kus mu paariline kaasas aktiivselt lapsevanemaid. Nad osalesid erinevatel õppekäikudel. Tänu sellele olid vanemad teadlikumad õpetaja töö raskusest ning üldine läbisaamine oli parem. Pretensioone nende poolt oli vähem.
Kas see on meie eesmärk? Jah, see on üks eesmärkidest. Väga hea läbi saamine vanemate ja õpetajate vahel.
Koostöö tulemuseks on mitmeid eeliseid, mis mõjutavad otseselt lapse arengut ja õpikogemust. Laps tunneb end toetatuna, turvalisena ja hinnatuna. See võimaldab tal avastada ja arendada oma huvisid ning saavutada akadeemilist edu.
Mille järgi saab aru, et õpetaja ja lapsevanema vaheline koostöö toimib?
Õpetaja ja lapsevanema vaheline koostöö toimib siis, kui nad suhtlevad avatult ja regulaarselt, jagavad infot õpilase edusammudest ja käitumisest ning töötavad koos, et toetada õpilase hariduslikke vajadusi. Edukas koostöö võib ilmneda ka selles, kuidas nad lahendavad võimalikke probleeme ning kuidas mõlemad osapooled tunnevad end kaasatuna õpilase õppimisprotsessi.
Hinda enda koostööd! Vaata, mitme kohta saad sa öelda „jah“
- • Meil on ühised eesmärgid: Kui õpetaja ja lapsevanem jagavad samu eesmärke seoses õpilase edukusega ning mõlemad osapooled töötavad nende eesmärkide saavutamise nimel.
- • Meil on vastastikune austus: Kui mõlemad osapooled kuulavad teineteist, võtavad arvesse teise poole vaatenurka ning hindavad vastastikust panust ja teadmisi.
- • Meil on hea kommunikatsioon: Regulaarne ja avatud suhtlus on võtmetähtsusega. Kui õpetaja ja lapsevanem suhtlevad tõhusalt ning vahetavad teavet õpilase arengu kohta.
- • Me jagame infot: Kui õpetaja jagab lapsevanemaga õppekava, kodutöid ja muid olulisi ülesandeid ning lapsevanem teavitab õpetajat õpilasega seotud väljakutsetest või erivajadustest.
- • Me kaasame/meid kaasatakse: Kui lapsevanemad on kaasatud kooli tegevustesse, näiteks vanemate koosolekutesse, üritustesse või projektidesse, mis aitavad toetada õpilaste hariduslikku kogemust.
- • Meil on koostöö probleemide lahendamisel: Kui õpetaja ja lapsevanem töötavad koos, et leida lahendusi võimalikele probleemidele või raskustele, mis võivad õpilase õppimist mõjutada.
- • Meil on positiivne õhkkond: Kui õpetaja ja lapsevanem loovad koostöös positiivse ja toetava keskkonna, kus õpilane saab areneda nii akadeemiliselt kui ka isiklikult.
- • Me hindame tagasisidet: Kui mõlemad osapooled tunnevad, et nende antud tagasiside ja kaasatus on oluline ning sellel on positiivne mõju õpilasele.